My passion to WRITE preceeds me, My urge to be RIGHT defeats me, Certainly, my intent not to be WRONG, guides me. This is my journal, abt life. Abt how I see life. Pls dispute me if you may!...I don't want anyone to agree with me...totally.

Sunday, March 04, 2007

puisi ku

puisi ku adalah makna kata
sering terungkap juga makna dalam rasa
yang ketawa susah
yang terdiam payah
yang tersusun kekadang indah
tapi yang tersindir
ertinya dimengerti menjadi padah
sebab segala andaian sering tersasar
direntangi nafsu selera bermaharaja-lela

aku menulis dengan hati
tiada seiring dengan naluri
mahu berakal pada budi
tiada menyetujui pada insani
kebatasan itu aku miliki
didalam diam aku mengakui

sebab minda, hati dan naluri sendiri
sering bukan bahan teka-teki
tiada ada larutan
sekadar rambang inspirasi

yang tersurat sudah banyak tersirat
yang sebati sudah menjadi kesumat
yang tergugat hendaknya memberi hormat
yang berkarya punya hak dan peribadi
antara mengerti dan kehilangan bistari
akan dibawa keperut bumi

menunding bila hidup terasa dipinggir
bergegarlah langit sampai bumi menjadi kwatir

/dzan
mar 2007

1 Comments:

Blogger InaOK said...

Salam,

Bahagianya hati dapat membaca puisimu lagi ....
hampir saja ku ingat karyamu terhenti
dek saat yg terlalu cepat berdetik
sehingga waktu tidak mengizinkan

********************

Saya juga menulis dari hati
luahan sanubari
tatkala airmata saya tukar jadi tinta
dan saya rangkai menjadi kata-kata
walau tidak halus dan tidak indah

Dan hidup saya bukan sekadar merasa
bahkan MEMANG kian terpinggir
biarlah saya ukir lukisan jadi kenangan
di langit senja yang biru

11:32 PM

 

Post a Comment

<< Home